ايجاد پايگاههاي نظامي امريكا در افغانستان؛دولت بايد فوق العاده محتاط باشد
خبرگزاری صدای افغان(آوا) خبرگزاری صدای افغان(آوا)

 – کابل – سرویس تحلیل و پژوهش اخبار

اخيراً بحث بر سر ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا در افغانستان بالا گرفته است. مقامات افغاني از دولتي گرفته تا كارشناسان مسايل سياسي، مواضع متفاوت و گاهاً متناقضي با يكديگر در پيش گرفته اند. اما در اين ميان مواضع مقامات دولتي قابل دقت و سوال برانگيز به نظر مي آيد. جناب رييس جمهور نه به طور صريح اما تلويحاً با ايجاد پايگاه هاي نظامي در كشور، موافق به نظر مي رسد؛ اما به طور بسيار زيركانه، اين توافق را در زير چتر نظر سنجي از مردم افغانستان پنهان مي كند كه مثلاً اگر مردم راضي باشند، و مجوز ايجاد پايگاه هاي نظامي به امريكايي ها را بدهند، منِ رييس جمهور هم راضي هستم و چنين مجوزي را صادر مي كنم. اما سوال اين است كه اگر ملت افغانستان چنين اجازه اي را به دولتمردان امريكايي ندهند، در آن صورت هم، جناب رييس جمهور به فيصله مردمش گردن خواهد نهاد؟ در حاليكه رييس جمهور به چنين موضع زيركانه اي روي آورده است، وزارت دفاع كشور، با صراحت از ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا در كشور حمايت كرده و آن را به سود ملت افغانستان مي داند! والي بلخ آقاي عطا محمد نور نيز با پيش شرط هايي كه چندان جدي به نظر نمي رسند، موافقت خودرا با ايجاد چنين پايگاه هايي اعلام داشته است. به  نظر مي رسد، حلقه تيمي دولت حامد كرزي، در يك تباني و هماهنگي دروني، سعي در آماده كردن افكار افغان ها جهت پذيرش ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا در كشور دارند و بر اساس طرحي از پيش تعيين شده، رئيس جمهور در لفافه و گنگ، اما باقي اعضاي تيم ايشان به طور آشكارا از تأسيس و ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا در افغانستان، حمايت و پشتيباني مي كنند!

 اين از دولت و نظام حاكم در افغانستان، اما آنچه به مردم افغانستان مربوط مي شود، حتي احتمال آن هم نمي رود كه آنان نسبت به ايجاد پايگاه هاي دايمي ايالات متحده در افغانستان، نظر موافق داشته باشند و به اين روند بايد اضافه كرد بسياري از آگاهان سياسي و متنفذين و سران اقوام و قبايل را كه نظر مساعدي نسبت به ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا در كشور  ندارند. يكي از آن متنفذين آقاي اسماعيل خان وزير انرژي و آب است كه به طور رسمي نظر خود را اعلام كرده است و چه بسا اشخاص و افراد مهم و با وجاهت ديگري هم باشند كه تا هنوز و به طور رسمي موضع گيري نكرده اند.

به هر حال، آنچه به دولت افغانستان قابل پيشنهاد و توصيه است، در نظر گرفتن منافع و مصالح واقعي كشور و مردم  افغانستان و نيز ملاحظه جدي اوضاع منطقه و امنيت و ثبات كشورهاي دوست و همسايه است. بر دولت افغانستان است تا با اتخاذ تصميمي درست و منطقي، دورنماي روابط استراتژيك و حساس خود با همسايگان و كشورهاي منطقه را در نظر گرفته، در ربطِ به ايجاد و يا عدم ايجاد پايگاه هاي نظامي امريكا در افغانستان تصميم گيري كند.

 


February 23rd, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات